3/24/2015

Niedokończone posunięcie

1,5 tygodnia temu wybrałem się do Budapesztu gdzie wziąłem udział w turnieju Art Pub Cup - grupa do 1600. W pierwszej rundzie spotkałem się z dość nietypową sytuacją.




Kiedy zagrałem Bxg2 mój przeciwnik chwilę pomyślał i nagle zdjął z szachownicy gońca, który stał na g2 i położył tego gońca obok deski oraz zapisał na blankiecie "xg2". Bardzo mnie ta sytuacja zdziwiła, ale postanowiłem poczekać i zobaczyć dalej jak mój przeciwnik się zachowa. Po około dwóch minutach przestawił króla na pole g2 i dopisał K przed "xg2" tak, że powstało "Kxg2" w zapisie. Sytuacja powtórzyła się raz jeszcze w poniższej pozycji:



Przeciwnik zdjął z szachownicy skoczka e3 i zapisał na blankiecie "xe3", chwilę pomyślał po czym przestawił piona f2 na pole f3 i dopisał f do "xe3".


Partie wygrałem, żadnej reklamacji nie składałem gdyż za bardzo nie wiedziałem na jakiej podstawie.

8.1 a. W trakcie gry zawodnik jest zobowiązany do wyraźnego, czytelnego (jak to
możliwe) i prawidłowego zapisywania przebiegu partii, posunięć własnych i
przeciwnika, posunięcie po posunięciu, notacją algebraiczną (Aneks C), na
formularzu przygotowanym dla danych zawodów. Zabrania się zapisywaniaposunięcia przed jego wykonaniem, z wyjątkiem sytuacji, gdy zawodnik reklamuje
remis zgodnie z art. 9.2 lub 9.3, względnie, w chwili odkładania partii, zgodnie z
Aneksem E.1 a. 
11.3 a. W trakcie gry zabrania się zawodnikom używania jakichkolwiek notatek, korzystania z porad i innych źródeł informacji oraz analizowania jakiejkolwiek partii na innej szachownicy.

Białe ułatwiły sobie zadanie usuwając z szachownicy figurę i zapisując część posunięcia. Kiedyś na turnieju w Krakowie przeciwnik zapisał ruch Gxh7+ przed wykonaniem posunięcia, policzył i mnie zamatował w 6 posunięciach. W obu przypadkach zachowanie było niewłaściwie i uważam, że w przypadku reklamacji sędzia powinien upomnieć zawodników łamiących dwa wyżej wymienione przepisy.

2 komentarze:

  1. Zgadza się - jest to pewna niedozwolona pomoc dla zawodnika. Niemniej wydaje mi się, że tego typu nieeleganckie zagrania nie są na tyle naganne, aby je stanowczo tępić. Oczywiście przy powtarzania się takiego procederu można zapytać sędziego czy będzie wiedział czego dotyczy nasza reklamacja ;) :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Trochę dziwnie to wyglądało jak przeciwnik zdjął z deski mojego gońca i przez około dwie minuty nie było mojej figury, a posunięcie było zakończone. Myślę,że w przypadku reklamacji sędzia powinien zawodnika upomnieć, powiedzieć, że tak nie wolno, gdyż zawodnik mógł nie wiedzieć, a przy powtarzającej się sytuacji zastosować jakieś ostrzejsze kary, bo to już by było celowe.

    OdpowiedzUsuń